סמינר פרויד עם ערן רולניק


בשנת הלימודים הבאה אקיים סמינר קריאה בכתבי פרויד באמצעות תוכנת זום. 10 מפגשים בימי רביעי בערב (21:00-22:30) אחת לשבועיים. תאריכים מדויקים יפורסמו בהמשך וכך גם רשימת המאמרים. - עלות הסמינר: 1800 שח ל 10 מפגשים. ניתן לשלם ב 3 תשלומים של 600 שח. - הנחה תנתן לסטודנטים, למתמחים ולקבוצות מטפלים במרפאות ובבתי חולים


  • תאריך: 09/23/2020 20:00
  • מקום: זום (מפה)

תיאור

כמו לכל מטפל, גם לי יש את "פרויד שלי". 

אני מתרגם, עורך, מלמד ומפרש אותו כבר יותר מ 20 שנה; בסמינרים בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת ת״א, במסלולי ההכשרה השונים של המכון הפסיכואנליטי ע״ש אייטינגון, בתוכניות לימודי המשך בפסיכותרפיה ובקבוצות קריאה במרפאתי. 

לא חייבים לאהוב את פרויד כדי להיות מטפלים טובים. קשה לטפל אנליטית באנשים בלי להכיר לעומק את "הפרויד שלנו". 

אני סבור שהיכרות עם מחשבת פרויד אמורה בראש ובראשונה להיות שימושית לעבודתנו הקלינית, לאופן שבו אנחנו תופסים את תפקידנו ומקשיבים למטופלים. היא יכולה אף להיות רלוונטית לאופן שבו אנחנו מנהלים את סדר היום שלנו כמטפלים, ל"אורח החיים" שלנו ולתפישת העולם שלנו כאנשי נפש. 

לכל מטפל יש "תיקיית פרויד" בארכיון הלא-מודע שלו. רצוי שתהיה לו גישה לתיקייה הזו. להעברה לפרויד, למסירה של רעיונותיו על האדם והעולם, יש השפעה עמוקה ומתמשכת על הזהות האנליטית, על ה״אובייקט האנליטי הפנימי״ של כל פסיכותרפיסטית ועל מהלך התפתחותה של הדיסציפלינה. יתר על כן, לאופן רישומה של ״הארכי-סצינה״ של הפסיכואנליזה בעולמנו הפנימי – כלומר לאופן שבו נבין ונחווה את לידתה של הדיסציפלינה ואת התפתחותה ב 120 השנים האחרונות, תהיה השפעה מתמשכת על תפקודנו בקליניקה. 

הקריאה שאני מקדם בכתבי פרויד היא בעת ובעונה אחת קריאה קונטקסטואלית-- כזו התובעת את לימוד ההקשר שבו נולדו וצמחו החשיבה האנליטית ואוצר המילים הפסיכואנליטי -- וקריאה ״איזוטרית״, כלומר קריאה שמעודדת את חילוצן של משמעויות על-זמניות חבויות ואמיתוֹת החורגות מעבר להקשר ההיסטורי המסויים שבו הן נוסחו לראשונה בידי פרויד. 

למה? למה צריך להכיר את התפתחות המחשבה האנליטית כדי להקשיב היום למטופל? הרי לא צריך להכיר את ההיסטוריה של הרפואה כדי להיות פנימאי מצויין. ובוודאי שלא צריך להכיר להכיר את ההיסטוריה של המתמטיקה כדי לפתור בעיות מתמטיות סבוכות. 

ובכן, אני סבור שהפסיכואנליזה, והפסיכותרפיות שהתפתחו בעקבותיה, אינן מסוג המדעים שרשאים "לשכוח את עברם". קריאה בטקסטים הקאנוניים של הפסיכואנליזה היא חלק מהתחזוקה השוטפת של המיינד של המטפל, לא פחות מאשר אנליזה אישית, אנליזה עצמית וקבלת הדרכה על מטופלים. 

נוכחות טיפולית, שימור של יכולות הכלה, החזקה, ופירוש, כל אלה דורשות מידה של עניין בהיסטוריה של ההקשבה וההבנה האנליטית. זה לא מספיק להכיר תיאוריה, להעדיף אותה על פני תיאוריות אחרות ולהזדהות איתה. כדאי להכיר את נסיבות צמיחתה של התיאוריה, את הדיאלוג הפנימי שהיא מקיימת עם עברה של הדיסציפלינה. אם תשימו לב, גם בקליניקה אנחנו מיטלטלים תדיר בין הקשבה קונטקסטואלית לבין הקשבה איזוטרית; בין הקשבה שמחפשת קשרים לחלקי האישיות האחרים ולהיסטוריה של המטופל, לבין הקשבה שמנסה להבין את הדברים מתוך עצמם, מתוך הרגע החולף. 

כמובן שניתן לנסח את כל מה שנכתב כאן על יחסינו לפרויד ולתיאוריות פסיכואנליטיות שונות במושגים קליניים של הזדהות, העברה והעברה נגדית. 

ב 1912 שלח פרויד מכתב חריף לאחד מראשוני תלמידיו בגרמניה: ״אני חושב שאתה אונס אותי לתוך תבנית-האב שלך, אף שאני כלל לא מתאים לה. פעם אני ממלא עבורך תפקיד של אב זקן ונערץ שחייבים לסגוד לו ולשמור עליו מכל משמר, אבל צריך גם לחוס עליו משום שקיצו קרב וחייו היו קשים מנשוא; בפעם אחרת אני לך מנהיג אפלולי שמסלק מעל פניו את מי שרק יעז להתבטא בחופשיות; והנה אני כבר בתפקיד של קרונוס, האל הזולל את ילדיו. היום אני שומע ממך שאני אדם שמסתפק בעצמו ואינו מסוגל לקבל דבר מאיש זולתו. ואילו אני חושב שמדובר באשליות שמקורן בהשתקפויות העברתיות. האמת היא שאני לא כל כך זקן, וגם די גמיש; לא זקוק לרחמים ומסתדר נפלא עם ילדיי האמיתיים; מחפש ללא הרף לרקום ידידויות חדשות ומוכן לעשות למענן ויתורים מסוימים. אבל לשם מה כל ניסיונות השכנוע האלה? הרי גם באנליזות אמיתיות הדברים מתנהלים באופן דומה: לא משנה מה האב חושב שהוא, כנראה שיהיה עליו למלא את האימאגו של האב שנצרב בפילוגניזה״ (בתוך: זיגמונד פרויד-מכתבים, תרגם, האיר וערך ערן רולניק, מודן 2019).

אחת הדרכים הטובות להתוודע לאובייקט הפסיכואנליטי הפנימי שלנו היא לקרוא בכתבי פרויד לצד דיון קליני. לקרוא בפרויד לא כדי לדעת "מה מטפל פרוידיאני אמיתי היה אומר עכשיו", אלא כדי לדעת למה אני אומר את מה שאני אומר  (או לא מעז לומר) עכשיו; לדעת מי אנחנו כמטפלים באמצעות התוודעות ל"אימאגו" של יוצר הפסיכואנליזה שחי בתוכנו.

אתם מוזמנים/ת להפיץ את האימייל הזה במקומות שבהם אתם עובדים ובין עמיתים, וכמובן גם להרשם.

קיץ נעים,

ערן